Zřícenina hradu Střílky – strážce západních Chřibů

Přes barokní památky až na gotickou zříceninu strážního hradu Střílky

Mírně náročná trasa o délce 6,5 km s převýšením 200 m vás zavede na výpravu, která nabídne historii, zříceniny, památky, studánky, skalky i památné stromy na západním úbočí a hřebenech Chřibů.

6,5 km

Délka

2 h

Doba chůze

Střední

Náročnost

Občerstvení na trase?

Ano, hned na startu a na konci - přímo ve Střílkách

Vhodné pro děti?

Ano, ale není vhodná pro kočárek.

Rychlý přehled trasy

Popis trasy

Trasa začíná na malém náměstí v obci Střílky. Odtud vede po naučné stezce NS Příroda a okolí Střílek jihovýchodním směrem. První zastávkou je barokní hřbitov ve Střílkách, historický klenot a perla barokního sochařského umění středoevropského významu. Hřbitov dal v první polovině 18. století vystavět majitel stříleckého a tovačovského panství Antonín Amand Petřvaldský a zdejší barokní sochy pochází od mistra Gottfrieda Fritsche, barokního sochaře a štukatéra. Naproti hřbitovu se nachází kostel Nanebevzetí Panny Marie, který byl vysvěcen roku 1770. Trasa pokračuje po ulici Hradská a později naučná stezka odbočuje vpravo a pokračuje mírným stoupáním do lesů. Na úpatí lesního svahu se nachází svatý obrázek s ikonou Krista. Pěšina dále stoupá v serpentinách ke studánce Pod Hradem, u níž se nachází další svatý obrázek. Pověsti říkají, že u studánky vždy v poledne sedává nešťastná hradní paní z hradu Střílky a to vždy až do jedné hodiny odpolední. Stezka dále mírně stoupá, obchází vrchol z východní strany a směřuje až k hřebeni, kde se odbočuje vlevo na modrou trasu po níž pokračuje až k místům, kde stával legendární památný strom Ctiborův dub, jehož stáří bylo přes 600 let. Strom měl velmi bohatou historii a dnes je na jeho místě vysazen nový dub. Cesta se vrací zpět po modré značce až ke zřícenině gotického hradu Střílky. Zřícenina je nejvyšším bodem celé trasy. Historie zdejšího strážního hradu sahá až do 13. století. Hrad, který sloužil jako obranná pevnost, byl postaven Smilem ze Zbraslavi a Střílek roku 1261 a později patřil českým králům a markrabatům. Zajímavostí zůstává, že hrad nebyl za husitských válek zpustošen, jako tomu bylo u většiny jiných gotických hradů a tvrzí. Hrad je uváděn jako pustý až od roku 1542. V dobách Třicetileté války (1618 – 1648) jej nechal císař zbourat z obavy, aby se zde neusadila švédská vojska. Dnes se na místě nachází pouze část obvodové zdi a pozůstatky základů hradní věže. Od zříceniny trasa pokračuje po modré značce na západ ke známému rozcestí U Zeleného obrázku, pojmenovaného podle malé sakrální památky – svatého obrázku v zeleném rámu, umístěné na zdejším smrku. U rozcestí se nalézá také malý turistický altán. Trasa dále pokračuje kolem Čertových kamenů, menších skalních útvarů, ke kterým se váže pověst o pekelnících a odtud klesá dále do Střílek. Pokud se na výlet vypravíte s dětmi, tak posledním zastavením trasy může být malé hřiště u zdejší mateřské školy, kolem kterého trasa prochází. Odtud už je to jen pár set metrů k náměstí ve Střílkách, k autu nebo zastávce autobusu. Krátká trasa představuje řadu historických zajímavostí na severozápadním úbočí Chřibů. S dětmi je trasa zvládnutelná, s ohledem na terén však nedoporučujeme použít kočárek. Trasa je vhodná spíše pro nosítko.

Na co si dát pozor?

Na vrcholu zříceniny hradu Střílky si dejte pozor na uvolněné kameny ze zbytků obvodových zdí. Obecně choďte po vrcholu opatrně a s úctou, ať zbytečně nepoškozujete už tak dost poničené zbytky zříceniny, která zde stála už před osmi staletími.

Tip průvodce

„Za pěkného počasí je ze zříceniny hradu Střílky parádní výhled. Lze dohlédnout až k Litenčické i Drahanské vrchovině a když do dobrá viditelnost tak i k dalekým horským hřebenům Jeseníků.“
Favicon Chriby A
Chřibák Tajemný
Dobrý duch Buchlovských hor

Zajímavosti na trase

„Mírně kopcovitá túra nabízí od každého něco - historii, zříceniny, památky, studánky, skály i památné stromy. Zažijete rozsáhlou historickou epochu od gotiky až po baroko. Okolí Střílek je protkáno historií na každém kroku. A nechybí ani tradiční pověsti a legendy."
cropped Favicon Chriby C
Chřibák Tajemný
Dobrý duch Buchlovských hor

Jedny hory, tisíce příběhů.

#chribytajemne

Poslední aktualizace k 31. 7. 2024

Objevujte další trasy a místa

Objevujte a poznávejte další zajímavosti, turistické trasy, známá místa i nenápadná zákoutí Chřibů.